Mitől lesz egyedi cégünk arculata?

Egy jól megtervezett arculattal cégünk rögtön felismerhető lesz a vevőink számára. Hogyan segíthet egy egyedi arculat, hogy sikeresebbek legyünk?

Mi az arculat, és miért fontos ez?

Egy jól megtervezett, és egyedi arculatnak köszönhetően cégünk, vagy termékünk rögtön felismerhető lesz a vevőink, partnereink számára. Ha például Ön messziről meglát egy óriásplakátot, amin az alábbi színek és formák láthatóak, biztos rögtön tudni fogja, hogy melyik márkáról van szó:

  • fekete alapon egy egyszerű fehér pipát lát
  • piros alapon fehér, írott betűkkel van egy bizonyos felirat
  • sötétkék alapon egy fehér „f” betűt lát.

Az arculatépítés azonban nem csak a nagy világmárkák számára fontos!

Bármilyen iparágban dolgozik, akármilyen terméket forgalmaz, vagy szolgáltatást nyújt, Önnek is biztosan van legalább egy, de inkább több versenytársa. Bár egyre több cég próbálja valamiképpen megkülönböztetni magát a konkurenseitől, a jó pozícionáláson túl legalább olyan fontos a jó arculat kialakítása. Ha egy cég jobban megjegyezhető a vásárlók számára, akkor nagyobb valószínűséggel fogják őket választani végül a konkurensek helyett. A jó megjegyezhetőséget segíti a konkurenciától eltérő színek, formák, logó, illetve egyéb arculati elemek használata.

Sajnos napjainkban már egyáltalán nem elegendő, hogy jó terméket, vagy szolgáltatást kínálunk, sokszor nem ezen, vagy nem csak ezen múlik egy vállalat sikeressége. Ki kell emelkednünk a tömegből, különösen, hogyha olyan piacon tevékenykedünk, ahol kiélezett a verseny. De mik is az arculat főbb elemei, amelyek segíthetnek minket kiemelkedni a versenytársak közül?

Arculati elemek

Egy cég arculata számos elemből tevődik össze. Ezeket célszerű egy arculati kézikönyvbe összefoglalni, hiszen akár egy új kreatív kolléga érkezésekor, akár marketing ügynökség váltása során, vagy egy új honlap készítése esetén fontos, hogy a korábban meghatározott elemeket figyelembe véve készüljenek el kreatív anyagaink és weboldalaink. Így garantáltan nem fogjuk megtéveszteni vásárlóinkat és partnereinket.

Az egyik legfontosabb a logónk megtervezése, hiszen sok fogyasztó ez alapján tudja a legegyszerűbben felismerni cégünket, vagy márkánkat. Fontos tehát, hogy ne egy túl bonyolult logót készíttessünk, törekedjünk az egyszerűségre, és könnyen megjegyezhetőségre! Sok esetben a legjobb választás, ha logónk tartalmazza cégünk, vagy márkánk nevét is, egy egyszerűbb, de egyedi ábrával. Így ha idővel a cég, vagy a márka nagy ismertségre tesz szert, a felirat elhagyása nélkül, erről az egyedi ábráról is felismerhető lesz. Igyekezzünk továbbá időtálló logót tervezni. Gondoljunk csak a nagy világmárkákra, melyek az évtizedek során folyamatosan változtak az adott időszak trendjei alapján, viszont főbb vonásaikat és jellegzetességeiket végig megtartották, így végig felismerhetőek maradtak a fogyasztók számára.

A logón kívül a főbb elemek közé tartoznak a márka színei. Mindegyik színhez más-más jelentést szokás társítani, mely ráadásul kultúránként eltérő is lehet. Érdemes tehát utánajárnunk, hogy az adott színvilághoz milyen jelentést társítanak azokban az országokban, ahol értékesítünk.

A színek mellett fontos szerepe van a különböző formáknak, hangoknak, vagy épp betűtípusoknak is. Ezek az elemek mind hozzájárulhatnak arculatunk egyedibbé tételéhez, és a könnyebb megjegyezhetőséghez.

 

Hol jelenhetnek meg a különböző arculati elemek?

A különböző arculati elemek rengeteg különböző felületen megjelenhetnek. Tipikus online megjelenési helyek például a saját weboldalunk, közösségi oldalaink, hírleveleink, illetve az online megjelenő hirdetéseink. Törekednünk kell arra, hogy ezek a felületek az arculati kézikönyvben meghatározottak mentén készüljenek el, így segítve vásárlóinkat, hogy minél könnyebben azonosíthassanak minket.

Az online felületek mellett a különböző offline felületeket és eszközöket is az arculatunknak megfelelően kell kialakítanunk. Ilyen offline felületek például a különböző papír alapú anyagaink, amik cégenként nagyon eltérőek lehetnek, például levélpapírok, borítékok, mappák, árajánlatok. Ide tartozhatnak a különböző reklám ajándékok, tollak, kulcstartók is. Fontos, hogy az offline hirdetési anyagaink is az arculati kézikönyvben leírtak szerint készüljenek, és így összhangban legyenek online reklámjainkkal. Amennyiben cégünk rendelkezik üzlethelyiséggel, az itt dolgozók munkaruhájának, illetve az üzlethelyiséget is célszerű az arculatunknak megfelelően kialakítanunk.

A kialakítás főbb lépései

Ha szeretnénk kialakítani saját, egyedi céges arculatunkat, akkor érdemes megbízni egy erre szakosodott szakembert, vagy céget. Az elején fontos részletesen elmondanunk neki, hogy pontosan mivel is foglalkozunk, mi a hitvallásunk, mi alapján pozicionáltuk eddig magunkat. Próbáljunk minél több, és minél részletesebb információt a szakember rendelkezésére bocsátani.

Amennyiben eddig már volt valamilyen kialakított arculatunk, vagy kész logónk, ezeket mindenképp mutassuk meg a szakembernek. Mondjuk el, hogy mely elemeket kedveltük az eddigi arculatunkban, mit szeretnénk mindenképp cserélni, és alapvetően milyen elképzeléseink vannak. Fontos azonban, hogy a főbb irányvonalak megbeszélésén túl hagyjuk, hogy a szakember állítsa össze megújult arculatunk főbb elemeit.

Egy arculat főbb elemeit általában egy ún. brand boardon szokás bemutatni. Ez a tábla tartalmazza a cég logóját, a jellemző formákat, betűtípusokat, színeket és képeket, melyek az adott cég és márka lényét adják. A brand board elfogadása és véglegesítése után pedig célszerű egy arculati kézikönyvbe összefoglalni részletesebben a főbb előírásokat és jellemzőket.

 

A jó arculat tehát nagyban hozzájárulhat egy adott cég jobb azonosíthatóságához, és megkülönböztethetőségéhez. Ha úgy gondolja, hogy az Ön jelenlegi arculatára ráférne a frissítés, vagy csak tanácsra lenne szüksége a kialakítással kapcsolatban, kérjük vegye fel szakembereinkkel a kapcsolatot!

OSSZA MEG A BEJEGYZÉST!

TOVÁBBI POSZTOK

Blog

Identity and Access Management (IAM) #itsec

Az IAM az IT-biztonság alapvető eleme, amely lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy kezeljék és ellenőrizzék az erőforrásaikhoz és adataikhoz való hozzáférést.

Blog

Cloud Security #itsec

A felhőalapú biztonság a felhőben tárolt adatok, alkalmazások és infrastruktúra védelme érdekében bevezetett technológiák, házirendek és vezérlők összességét jelenti. Ahogy egyre több szervezet helyezi át tevékenységét a felhőbe, a felhőalapú biztonság egyre fontosabbá válik.