Mivel egyre többen szeretik inkább online intézni a vásárlásaikat, így vállalkozóként már nem érdemes kimaradni az e-kereskedelemből. De mit is célszerű végiggondolnia egy webshop indítása előtt?
A webshop elkészítését előzze meg egy alapos piackutatás
Ma már egyre több és több webshopot indítanak, és a verseny éleződik az áruházak között. A webshop indítása előtt tehát célszerű egy alapos piackutatást végeznünk. A piackutatás egy hosszú folyamat, ami sok esetben szakértelmet kíván, így ha biztosra akar menni, akkor ezt akár bízhatja egy szakértő cégre is. Amennyiben maga szeretné elkészíteni a piackutatást, az alábbi pár kérdést mindenképpen vizsgálja meg a piackutatás során:
- Kik a versenytársai? Melyik webshopok árulnak hasonló termékeket, mint Ön?
- Versenytársai pontosan milyen márkákkal dolgoznak?
- Mi a versenytársai USP-je (Unique Selling Proposition)? Mi az Ön USP-je?
- Versenytársai milyen árkategóriájú termékeket árulnak? Ön milyen árstratégiát szeretne alkalmazni?
- Versenytársai milyen szállítási és fizetési feltételeket biztosítanak? Ön miket tud biztosítani?
A piackutatás alapján érdemes több tényezőt is végiggondolnunk a saját webshopunkkal kapcsolatban. Talán mind közül a legfontosabb, hogy meghatározzuk, hogy a mi webáruházunk miben különleges, miben tudunk többet és mást nyújtani, mint a versenytársaink. Lehet a piacon 300 szuper, színes ceruzákat áruló webshop, a vásárlókat azonban meg kell győznie, hogy Önnél érdemes megvenniük ezeket.
Mindezek vizsgálata és ezek alapján a döntéshozatal sokszor nem egyszerű feladat. Amennyiben elakadt és segítségre lenne szüksége, vegye fel a kapcsolatot szakértőinkkel.
Szállítási formák és költségek kialakítása
A webshopon rendelt áruk kiszállítására célszerű több futárcégtől is árajánlatot kérnie az indulás előtt, és a legkedvezőbbet kiválasztani.
Számolni kell azonban azzal is, hogy sok vásárló nem szeret a termék árán felül még külön a szállításért is fizetni. Érdemes tehát egyedi ajánlattal készülnie a számukra. Több szempontból is jó módszer, hogyha bizonyos összegű vásárlás felett ingyenes kiszállítást biztosít. Ezzel egyrészt elkerülheti, hogy valaki azért ne vásároljon Öntől, mert csak fizetős szállítási lehetőség van, illetve a vásárlókat is arra ösztönzi, hogy nagyobb összegért vásároljanak.
Vannak olyan vásárlók, akik bár szívesen vásárolnak online, de a futárra való várakozást macerásnak tartják, ezért szívesebben veszik át a terméket valahol személyesen. Rájuk gondolva érdemes gondoskodni személyes átvételi lehetőségekről, például Posta pontokon, Pick pack pontokon, vagy partner üzletekben.
Név kiválasztása és domain név lefoglalása
Amennyiben vállalkozása, webshopja nevét még nem találta ki, itt a megfelelő alkalom! 🙂
A jó név megtalálása nem mindig egyszerű folyamat, az alábbi dolgokat érdemes figyelembe vennie:
- Magyar, vagy angol nevet válasszunk? Ha biztos benne, hogy csak Magyarországon szeretne árulni, akkor jó választás lehet egy frappáns magyar név. Azonban ha külföldi terjeszkedésen töri a fejét, célszerű olyan nevet választani, amit külföldön is könnyen meg tudnak jegyezni.
- Egyszerű Google kereséssel is akár megnézhetjük, hogy van-e ugyanolyan, vagy hasonló nevű cég és webshop, mint amit kitaláltunk. Nem érdemes a versenytársakéhoz nagyon hasonló nevű webáruházat indítanunk, hiszen így később könnyen összetéveszthetnek majd minket.
- Ha meg van a név, akkor foglalja le gyorsan a domain nevet is! Érdemes itt is még egyszer végiggondolni, hogy szeretne-e majd külföldre terjeszkedni, és ez alapján .hu vagy .com verziót választani.
Webshop platform kiválasztása és elkészítése
Webshop indításánál lehetőségünk van bérelt webáruház rendszert használni, valamilyen CMS rendszer keretein belül elkészíteni a shopot, vagy egy teljesen egyedi rendszert fejlesztetni. Mindegyik formátumnak megvannak az előnyei és hátrányai, a számunkra legmegfelelőbb megoldás kiválasztásához érdemes minden lehetőséget megvizsgálnunk.
Bérelt webshop
Bérelt webshop rendszer esetén egy szerkesztőprogram segítségével állíthatjuk össze, hogy a keretrendszer kínálta modulok közül melyeket szeretnénk a webshopunkban használni. A rendelkezésre álló kész megoldások, és sablonok segítségével viszonylag gyorsan, és különösebb fejlesztői tudás nélkül készíthetjük el webáruházunkat.
A kezdeti költségek tekintetében ez a legolcsóbb megoldás, a legkisebb csomagok pár ezer forintos havi díja nagyon csábító lehet. Viszont hosszútávon nem biztos, hogy ez a legköltséghatékonyabb megoldás. Idővel lehet, hogy több modulra lesz szüksége a webshopjában és a növekedő havidíjakkal a webshop fenntartási költségei jelentősen megnőhetnek.
Szintén a bérelt webshop ellen szól, hogy amennyiben nem vagyunk megelégedve a szolgáltatással, vagy a megújult igényekre már nem tudnak megfelelő szolgáltatást nyújtani, akkor a váltás nagyon nehézkes lehet. Az adatok migrálása, a tartalom átszerkesztése nagyon időigényes folyamat, mely során lehet, hogy megváltozik az oldalak URL-je is, ami ronthat a SEO helyezésünkön.
CMS rendszerben kialakított webshop
CMS rendszernek hívjuk a nyílt forráskódú tartalomkezelőket, ilyen rendszer például a WordPress, a Drupal vagy a Joomla. A WordPress főbb tulajdonságait, és hogy mikor érdemes ilyen weboldalt választanunk, korábban már bemutattuk.
Ezekben a rendszerekben is van lehetőségünk már webshopot létrehozni, például a WordPress Woocommerce segítségével. Itt is számos létező modul közül tudunk választani, és könnyen személyre tudjuk szabni webshopunkat. Azonban ezeknek a típusú webáruházaknak a létrehozásához már legtöbb esetben fejlesztői segítség szükséges, amennyiben egyedi és stabil oldalt szeretnénk.
A CMS rendszerek alap esetben ingyenes felületek, azonban a webshop létrehozásához szükséges modulok és kiegészítők már fizetősek. Mivel a keretrendszer kínálta lehetőségeken túl érdemes egyedi fejlesztésekkel stabillá tennünk a webshopot, így mindenképp számolnunk kell fejlesztési költséggel is.
A legtöbb webshop fejlesztő cég a fejlesztés díján túl, bizonyos összegért biztosít supportot számunkra, így az esetlegesen felmerülő problémákat viszonylag rövid határidővel orvosolni tudják. Mindezeken felül még a tárhely éves díjával kell számolnunk.
Egyedi fejlesztésű webshop
Vannak olyan esetek, amikor egy teljesen egyedi fejlesztésű webshop a legjobb választás. A bérelt és a CMS keretrendszerek keretei sok esetben olyan határokat szabnak, melyeken belül nem tudjuk megvalósítani egyedi elképzeléseinket. Erre lehet jó alternatíva az egyedi fejlesztésű webshop.
Ennek a típusú webshopnak a költségei magasabbak, mint a fenti két alternatívának. Nagy előnye viszont, hogy nem vagyunk egy keretrendszer határai közé szorítva, minden igényt ki tudunk szolgálni. Jellemzően az egyedi fejlesztésű webshopok – amennyiben szakértők készítik- stabilabbak, és kevésbé sérülékenyek, mint a másik két típusú webáruház.
A webshop típus kiválasztásánál tehát a fentieket mérlegelve kell kiválasztanunk a számunkra legjobb opciót.
Szöveges részek megírása, termékfotók készítése
Ha minden fenti lépéssel készen vagyunk, akkor még el kell készítenünk a termékek leírását és a termékfotókat, valamint a webshop szövegezését.
Ez elsőre könnyűnek tűnő feladat, hiszen ki ne tudna a saját termékéről írni, vagy épp egy közepesen jó kamerával készíteni pár képet. Azonban ha valóban profi termékoldalakat, és konverzióra buzdító webáruházat szeretnénk, érdemes megfontolnunk egy szövegíró, illetve profi fotós felkérését a munkára.
Webshop kötelező anyagainak elkészítése
Van pár elem, amit egy webshopon kötelező feltüntetni, így ezeket is el kell készítenünk. Némelyik kidolgozásához lehet, hogy ügyvédi segítséget célszerű igénybe vennünk:
- ÁSZF- Általános Szerződési Feltételek
- Adatkezelési nyilatkozat
- Jogi nyilatkozat
- Kiszállítással kapcsolatos információk, feltételek
- Vásárlással, fizetéssel kapcsolatos információk, feltételek
Marketing stratégia kidolgozása és megvalósítása
Elkészült az új webshopunk, ami stabilan működik, a termékek és ezek leírásai és képei szuperek, viszont az előzetesen becsült forgalmat és vásárlószámot meg sem közelítjük? Egy nagyon fontos lépés van még, hogy ez ne következzen be: a marketing stratégia kidolgozása.
Hiába van szuper webshopunk, egyedi termékekkel, ha senki nem hallott róla, és nem találnak rá a vásárlók. Számos marketing eszköz áll a webshop tulajdonosok rendelkezésére, hogy ismertebbé váljanak a piacon. Hatékony eszköz lehet a keresőoptimalizálás, fizetett, kattintás alapú (PPC) hirdetések készítése, vagy akár a content marketing is.
A fentiek közül számos olyan eszköz van, amit kis utánajárással akár mi is elkezdhetünk csinálni, de ahogy a webshop fejlesztést is jobb valódi fejlesztőre bízni, úgy a marketinget is célszerű inkább a szakértőkre bízni.
Mint ahogy láthattuk, az e-kereskedelem egyre elterjedtebb Magyarországon, és egy webáruház elkészítését számos egyéb fontos teendő kíséri. Amennyiben úgy érzi, hogy bármelyik pont esetén segítségre lenne szüksége, keressen minket bizalommal.