Mivel a Google Ads licit rendszerrel működik, így sokan azt gondolhatják, hogy csak a nagy cégek kerülhetnek hirdetéseikkel a találati lista első oldalra, hiszen jóval nagyobb marketing büdzsével gazdálkodhatnak, mint a KKV-k. Azonban a nagyobb büdzsé még nem jelenti automatikusan az első oldalas megjelenést. A kulcs az optimalizáláson van.
Ebben a blog bejegyzésben összegyűjtöttünk pár olyan tanácsot, mellyel keresési hirdetéseit hatékonyan optimalizálni tudja, és kampányai sikeresebbek lehetnek.
Google Ads alapok
A Google hálózatban háromféle hirdetéstípust különböztetünk meg, a search, a display és a videós hirdetéseket.
A search hirdetések a Google találati oldalon, a találati lista elején, illetve végén jelennek meg. Azt, hogy a mi hirdetésünk az adott kulcsszóra hányadikként jelenik meg, egy minőségi mutató, az Ad Rank határozza meg.
Az Ad Rank nagyságát három fő tényező befolyásolja:
- A minőségi pontszám, vagyis Quality Score: Ez a pontszám egy 1-10 közötti érték lehet. Minél nagyobb a Quality Score, az annál jobb a hirdetésünk helyezése szempontjából. Több szempontot is figyelembe vesz a Google az érték kialakításakor, például: az átkattintási arányt, a landing page minőségi mutatóit és a kulcsszó relevanciáját.
- A maximum licit, vagyis Max CPC Bid: Ezt az értéket mi adjuk meg. Azt az összeget jelöli, amit maximum fizetni szeretnénk egy kattintásért. A kampányunk során maximum ennyibe, vagy ennél kevesebbe fog kerülni számunkra egy kattintás.
- A bővítmények: Hirdetéseinket számos bővítménnyel ki tudjuk egészíteni. Például plusz adatokat, linkeket, kattintható telefonszámokat tudunk a hirdetésünkben megjeleníteni. Érdemes élni ezzel a lehetőséggel, hiszen nem csak több információt tartalmazó hirdetéseink lehetnek, de az Ad Rank során is pozitívabb pontszámot kaphatunk, ha használunk bővítményeket.
A display hirdetések nem a Google találati oldalán jelennek meg, hanem a display hálózat egyéb oldalain. Ezek jellemzően képes hirdetések, amelyek kattintható bannerként jelennek meg a felhasználók számára. Jó hirdetési típus lehet például retarget kampányok során.
A videós hirdetések a Youtube hálózatban kapnak helyet, a videók elején láthatjuk őket. Ezeknek két fajtája van, a rövid, pár másodperces hirdetések, melyekről nem lehet tovább kattintani, illetve a hosszabb hirdetések, melyekről pár másodperc után tovább tudunk kattintani a videóra.
És most, hogy átvettük az alapokat, nézzük meg, hogy hogyan is tudjuk optimalizálni hirdetéseinket, hogy azok minél költséghatékonyabbak legyenek!
Kulcsszó tervezés és a landing oldal szövegezése
A kulcsszó kutatás és tervezés a nulladik lépés minden PPC kampány elején. Minden esetben vizsgáljuk meg, hogy mely keresőszavakra keresnek nagy számban a célcsoportunkból, és ez alapján állítsuk be, hogy mely kulcsszavakat használjuk hirdetéseinkhez.
Azonban hiába hirdetünk jó kulcsszavakra, és írunk ennek megfelelően szuper hirdetés szövegeket, ha a landing oldalunk szövegezése nincs ezzel összhangban. Minden esetben nézzük át ilyen szempontból is a weboldalunk szövegezését, mert ha emiatt nagy lesz a visszafordulási arány, az rontani fogja az Ad Rank-ünket.
Kulcsszó egyezési típusok
A kulcsszó egyezés 4 típusát tudjuk megkülönböztetni:
- Általános egyezés: Ez az egyezési típus biztosítja a legnagyobb szabadságot a Google számára. Általános egyezés esetén a hirdetésünk megjelenhet akkor is, ha a keresőszavunk szinonimájára, vagy hasonló kifejezésre kerestek, sőt elgépelés esetén is. Például ha a kulcsszavunk az „irodai szék”, akkor a következő keresésekre is megjelenhet a hirdetésünk: „olcsó szék vásárlása irodába” és „munkahelyi székek”.
- Általános egyezés módosító: Ennél az egyezési típusnál már egy kicsit szigorúbban veszi az egyezőséget a Google rendszere. Olyan kereséseknél fog megjelenni hirdetésünk, mely tartalmazza kulcsszavainkat, vagy ezek közeli változatát. A sorrendnek nem kell pontosan megegyeznie. A kulcsszavainkon túl más szavak is lehetnek a keresésben. Az előbbi példánál maradva, ha a kulcsszavunk az „irodai szék”, akkor az „irodai asztalok és székek” és „fekete irodai gurulós szék” keresésekre is megjelenhet hirdetésünk.
- Kifejezés egyezés: Ennél a típusnál vagy pontos egyezés esetén jelenik meg a hirdetésünk, vagy ha hasonló kifejezésre keresnek. A kulcsszavaink sorrendje nem változik, de előtte vagy utána más szavak is szerepelhetnek. Tehát ha a kulcsszavunk az „irodai szék”, akkor megjelenhetünk például „piros irodai szék” és „irodai szék olcsón” keresőszavakra is.
- Pontos egyezés: Ez a legszigorúbb egyezési típus, melynél vagy kizárólag pontosan a megadott kifejezés esetén jelenik meg a hirdetésünk, vagy a jelentésben megegyező kifejezéseknél. „Irodai szék” kulcsszó esetén hirdetésünk például az „irodai szék” és „szék irodai használatra” keresőszavakra jelenhet meg.
Bár minden kampány egyedi, de a fentiek alapján az esetek többségében célszerű az általános egyezés módosítót, vagy a kifejezés egyezést választanunk. Az általános egyezés túl nagy teret ad a Google algoritmusának, és túl sok, számunkra nem releváns keresőszóra jelenhet meg hirdetésünk. A pontos egyezés esetén pedig eleshetünk olyan megjelenésektől, melyek egyébként relevánsak lehettek volna, és így nem érjük el a teljes célcsoportunkat.
Kizáró kulcsszavak
Kizáró kulcsszavak beállítása majdnem olyan fontos, mint magának a kulcsszavaknak a megadása, így ne feledkezzünk meg róla!
Zárjunk ki minden olyan kulcsszót, ami nem jellemző termékünkre / szolgáltatásunkra. Jó példa erre, hogyha prémium termékeket árulunk, akkor az „olcsó” vagy „ingyenes” kulcsszavakat érdemes kizárni. Ugyanez fordítva is igaz, olcsó termékek esetén zárjuk ki a „prémium” kulcsszót. Vagy ha például egy bizonyos termékből nem árulunk egy bizonyos színű, vagy kivitelű fajtát, akkor ezt a jelzőt is tegyük a kizáró kulcsszavak közé.
Ezzel segíteni tudjuk, hogy valóban csak releváns keresések esetén jelenjen meg hirdetésünk, és ne fizessünk felesleges kattintásokért.
Search Quiry Report
Amikor már fut egy ideje a kampányunk, akkor érdemes megvizsgálnunk a Search Quiry Reportot is. Itt annak láthatjuk az összesítőjét, hogy pontosan milyen keresőszavakra jelent meg a hirdetésünk. Sok esetben láthatunk itt olyan szavakat, melyekkel rögtön ki is egészíthetjük a kizáró kulcsszavainkat. Ezeknél a kereséseknél egyáltalán nem releváns a hirdetésünk a felhasználó számára, és így teljesen feleslegesen égetjük a marketing büdzsénket.
Ne feledkezzünk meg a bővítményekről!
Szöveges hirdetéseinket számos bővítménnyel kiegészíthetjük, mellyel hirdetéseinkben extra helyet kapunk a megjelenésre. Így nem csupán több információt tudunk megjeleníteni, hanem nagyobb helyen is jelenik meg a hirdetésünk, így sokkal inkább ki fog emelkedni az oldalról.
Megfelelő hirdetéstípus és ajánlattétel kiválasztása
A Google Ads rendszerében rengeteg különböző hirdetéstípus és ajánlattétel közül választhatunk. Alapvetően a kampány, illetve a marketing céljaink határozzák meg, hogy melyik esetben, melyik beállítást érdemes választanunk. A téma bősége és a számtalan opció miatt, a hirdetéstípusokat és az ajánlattételi beállításokat egy későbbi külön blog posztban fogjuk bemutatni.
A fentiek alapján láthatjuk, hogy egy kampány sikeressége több tényezőn múlik, és nem feltétlenül az lesz a döntő a jó helyezés megszerzésénél, hogy kinek van nagyobb marketing büdzséje.
Mindemellett a Google hálózatban indított hirdetések nem csak abból állnak, hogy írunk egy szuper szöveget, és beállítjuk a célcsoportunkat és a büdzsét. Sok tényező befolyásolja, hogy kampányunk optimálisan fog futni, vagy sem. Abban az esetben pedig, amikor látjuk, hogy kampányunk nem túl hatékony, érdemes időben kiderítenünk a probléma okát, és optimalizálni kampányunkat.
Amennyiben jelenleg futó kampányainak optimalizálásához, vagy jövőbeli kampányai kezeléséhez szakértő segítségre van szüksége, keressen minket bizalommal!